Smyslem aktivity bylo pokusit se změnit projekt rekonstrukce tramvajové trati (RTT) v úseku mezi zastávkami Marjánka a Vypich na Bělohorské ulici. Projekt, jehož investorem byl Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a který byl vyprojektován společností Metroprojekt, byl navržen „jakoby od stolu“ – tedy na první pohled nerespektoval některé tradiční vazby v území a způsob, jakým ulice Bělohorská běžně funguje (důraz na dodržení dopravních norem oproti urbanisticko-architektonicko-uživatelské kvalitě). Připomínkovali jsme především přístupnost na tramvajové ostrůvky, pozici navrhovaných přechodů pro chodce, umístění přístřešků na zastávkách nebo umístění zábradlí. Přes četná jednání s mnoha zainteresovanými subjekty i přes přísliby od DPP se nakonec v projektu žádné změny ze strany Spolku prosadit nepodařilo a projekt byl tak realizován podle původního projektu. Tato skutečnost byla ovlivněna tím, že na projekt už bylo vydané pravomocné stavební povolení a DPP tak všechny další změny mohl dělat pouze ze své vlastní vůle, a také nakonec žádné neudělal. Věc by se možá také vyvíjela jinak, kdyby se bývalé vedení Prahy 6 snažilo na DPP tlačit, ale radnice prakticky nic neudělala. Třetím argumentem bylo spolufinancování projektu z evropských peněz, k němuž se odvolávala většina dotázaných jako k věci, díky které v této fázi už není možné projekt upravovat. Jako Spolek jsem se věnovali nejfrekventovanějšímu úseku mezi zastávkami Marjánka a Břevnovský klášter. Zastávku Vypich připomínkoval Institu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), kde se podařilo prosadit např. sjednocení jednoho přechodu pro chodce přes celou šířku uličního profilu. Spolku se ve spolupráci s iniciátory petice pro zachování zastávky U Kaštanu podařilo v červnu 2014 donutit MČ, aby svému slibu o zachování zastávky dostála. Zachování zastávky ale nebylo původně prioritou Spolku, reagovali jsme až na nepochopitelné jednání radnice. Myslíme si však, že zachování zastávky je lepší variantou, protože do budoucna umožňuje další zastávku do prostoru mezi zastávkami U Kaštanu a Drinopol přidat a tím ideálně pomocí MHD obsloužit tento frekventovaný úsek Bělohorské. Vzhledem k mnoha negativním reakcím místních na realizovaný stav (jinými slovy se potvrdilo to, před čím jsme dlouhodobě varovali) plánujeme na začátku roku 2015 začít jednání se současným vedením Prahy 6 o nápravě těch největších problémů.
Časová osa: Vzhledem k mnoha negativním reakcím místních na realizovaný stav (jinými slovy se potvrdilo to, před čím jsme dlouhodobě varovali) plánujeme na začátku roku 2015 začít jednání se současným vedením Prahy 6 o nápravě těch největších problémů. Tyto problémy jsou popsány u fotografií v sekci fotogalerie.
Mediální výstupy
- Listopad 2013, Facebook MČ Praha 6
Tramvajová trať v Břevnově se bude kompletně opravovat - Prosinec 2013, Právo
Obyvatelé Břevnova odmítli zrušení zastávky - 23.6.2014, Tisková zpráva Spolku pro Břevnov ke zrušení zastávky U Kaštanu
Tramvajová zastávka U Kaštanu: 85 let a dost? - 23.6.2014, Idnes
Občané se složili na novou zastávku (pdf)
http://praha.idnes.cz/slozili-se-na-zastavku-0by-/praha-zpravy.aspx?c=A140623_205946_praha-zpravy_neh - 25.6.2014, Pražský deník
Obyvatelé bojují za záchranu zastávky (pdf)
http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/obyvatele-bojuji-za-zachranu-zastavky-vybrali-1-5-milionu-korun-20140625.html - 25.6.2014, Pražský deník
Boj se vyplatil (pdf)
http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/pribeh-se-stastnym-koncem-boj-obcanu-za-zachranu-zastavky-se-vyplatil-20140625.html
Vybraná vyjádření zúčastněných stran
- 21.1.2014, Spolek Pro Břevnov
RTT připomínky k projektu – sjednocené - 15.3.2014, Spolek Pro Břevnov
Vyjádření k RTT - 23.6.2014, Spolek Pro Břevnov a iniciátoři petice pro zachování zastávky U Kaštanu
Otevřený dopis vedení hl. m. Prahy a generálnímu řediteli DPP - 18.7.2014, Hl. m. Praha, radní pro dopravu Jiří Pařízek
Odpověď na otevřený dopis
Fotogalerie
- Zábradlí jako bariéra – původní stav
- Drinopol z centra – původní stav
- Drinopol z centra – nový stav
- Drinopol z centra – nový stav – ostrůvek zezadu nepřístupný
- Drinopol do centra – původní stav
- Drinopol do centra – nový stav – cik cak přechod
- Drinopol do centra – nový stav – tráva je na některých místech poškozena pojížděním od aut
- Drinopol do centra – původní stav ukončení ostrůvku
- Drinopol do centra – původní stav ukončení ostrůvku a pěšiny za zábradlím
- Drinopol do centra – nový stav ukončení ostrůvku – zábradlí mezi vozovkou a kaštany zmizelo, ale místo něj nyní parkují auta!
- Drinopol do centra – nový stav ukončení ostrůvku – ostrůvek je z tohoto konce nelogicky navržen jako nepřístupný
- U Kaštanu – původní stav včetně přechodů pro chodce
- U Kaštanu – původní stav
- U Kaštanu – nový stav – původní přechod pro chodce byl zrušen
- U Kaštanu – nový stav – ostrůvek není přístupný směrem od centra, ačkoliv většina lidí tudy chodí
- U Kaštanu – nový stav – cik cak přechod