Slavnost Zažít Břevnov jinak se snaží upozorňovat na místa, která místní obyvatelé vnímají jako problematická. Vyvrcholením letošního ročníku se stal happening na jindy rušné křižovatce kolem zastávky Malovanka na Bělohorské. „Chtěli jsme upozornit na nevyhovující řešení dopravní infrastruktury v této oblasti. Stejně jako řada místních máme pocit, že automobilová doprava zde není dostatečně regulována a že infrastruktura pro chodce a cyklisty nevyhovuje,“ vysvětluje organizátor Matouš Knapp.
Zažít město jinak se tentokrát neslo v duchu motta „Zpomal“. Na Břevnově jsme se zabydleli na malovanských točnách Dlabačov a Královka. Jejich schody a přilehlé parky jsme využili k odpolednímu sousedskému odpočinku – výborné občerstvení doplňovala skvělá hudba a děti i dospělí se dobře bavili na připravených workshopech a dílničkách.
Břevnovské slavnosti se každoročně snaží neotřelým způsobem upozorňovat na místa, která jsou pro místní obyvatele problematická. „Tentokrát jsme zvolili Bělohorskou třídu, která nám k tématu Zpomal přišla nejpřiléhavější,“ vysvětluje organizátor Matouš Knapp. Vyvrcholením slavností se tak stal happening na jindy rušné křižovatce u točny Dlabačov. „Chtěli jsme upozornit na nevyhovující řešení dopravní infrastruktury v okolí zastávek MHD Malovanka,“ pokračuje pan Knapp. „Coby každodenní uživatelé této trasy máme pocit, že je zde nedostatečně regulovaná automobilová doprava a zcela nevyhovující infrastruktura pro pěší i cyklistickou dopravu (chybějí zde přechody pro chodce i cyklopruhy, a bezpečnosti nepřidává ani absence semaforů).“
Happening měl podobu průvodu, během kterého byla (ve spolupráci s Policií ČR) na 20 minut uzavřena Bělohorská ulice pro automobilovou dopravu. Průvod složený z účastníků slavnosti Zažít Břevnov jinak čítal asi na 100 lidí, kteří se rozdělili do pomyslných „automobilů“ a ve skupinkách prošli od smyčky Královka až ke smyčce Dlabačov. „To, že jsme šli po dvojicích nebo po menších skupinkách mělo symbolický význam. Kdyby lidé nejezdili v autě sami nebo obecně více využívali MHD, nebyl by ve městě takový provoz. Prošli jsme se po silnici záměrně v klidném tempu, chtěli jsme si na chvíli vzít silnici zpátky,“ popisuje svůj záměr choreograf celého průvodu Tomáš Blatný.
V závěru pochodu se průvod rozdělil do tří skupin a ty se – na jindy velmi rušné křižovatce – pohybovali ze tří stran směrem do středu křižovatky technikou slow motion za doprovodu hlasité hudby. Tomáš Blatný k tomu dodává: „Spíš než nějaká estetická performance je pro nás slow motion možnost prodloužit čas k zabydlení se na křižovatce – na jinak nepřístupném, nepříjemném místě, kde se obvykle nemůžeme volně pohybovat, nebo je to pro nás nebezpečné. Happening nám poskytl na pár minut šanci na křižovatce společně existovat a pokusit se na ní najít klid. Prožít ten kontrast s všedností.“
Uprostřed křižovatky byla na závěr vystavěna symbolická brána, protože historicky se zde nedaleko nacházela brána v hradčanských hradbách, kterou se vcházelo do města. „Ta fotka s improvizovanou bránou, symbolicky sestavenou z lidí, je vyvrcholením celé akce. Mementem toho, že jsou to lidé, kdo žije ve městech a pohybuje se po ulicích. Dopravní prostředky by měly sloužit lidem, a ne naopak – nechceme, aby se čtvrti a celá města proměňovaly z pohledu obyvatel k horšímu jen proto, aby tam mohla jezdit doprava,“ uzavírá Tomáš Blatný.
Prvním krokem ke zklidnění dopravy by mělo být zúžení vozovky u tramvajové zastávky Malovanka směrem do centra do jednoho pruhu. Návrh připravuje TSK ve spolupráci s MČ Praha 6 a na podnět Spolku Pro Břevnov, který vzešel z žádosti místních obyvatel z okolí Malovanky.
autor textu: organizační tým Zažít Břevnov jinak