Stanovisko břevnovských spolků
V polovině února proběhla uzavřená schůzka Spolku břevnovských živnostníků a zástupců radnice a
úřadu MČ Praha 6, na základě které Praha 6 požaduje zásadní změny projektu. Především jde o navýšení
počtu parkovacích stání a zrušení navržených cykloopatření. Jménem břevnovských spolků bychom rádi
vyjádřili nesouhlas s formou a částečně i obsahem těchto námitek.
Projekt rekonstrukce Bělohorské vznikl jako výsledek dosud na Praze 6 nevídané participace, do které se
zapojily stovky občanů (místních, návštěvníků i podnikatelů). Na základě detailního zkoumání potřeb a
hodnot různých zájmových skupin vznikla koncepční studie, která byla veřejně prezentována a znovu
připomínkována. Celý proces tvorby probíhal pod dohledem pracovní skupiny za účasti zástupců MČ
Praha 6, návrh byl opakovaně projednáván na příslušných komisích MČ Praha 6. V rámci participace
došlo i na samostatnou schůzku s podnikateli z Bělohorské ulice.
Radnice na základě uzavřené schůzky s vybranými živnostníky velmi nevhodným způsobem napadá jak
projekt, tak proces jeho tvorby. S tím zásadně nesouhlasíme a považujeme to jako projev neúcty k těm,
kteří se zapojili do procesu participace nebo práce pracovní skupiny. Členem pracovní skupiny, která
dohlížela na celý proces tvorby projektu byl i starosta Ondřej Kolář, nerozumíme tomu, jak nyní může
tvrdit, že projekt byl dělán od stolu bez znalosti místa.
Jednostranné požadavky, které nejsou podloženy žádnou detailní analýzou, chápeme jako politikum.
Nutno dodat, že v předvolebních programech stran vládní koalice nenajdeme k projektu rekonstrukce
Bělohorské žádné námitky.
Jako břevnovské spolky žádáme, aby případné změny projektu probíhaly pouze na základě
podkladů odpovídajících dosavadní úrovni zpracování projektu. Pokud by mělo docházet ke
změnám, pak žádáme obnovení činnosti pracovní skupiny.
Upozorňujeme, že požadavky na navyšování parkovacích kapacit formou příčného stání neodpovídají
zjištěním při participaci. I ve skupině podnikatelů preferovalo 39 % dotázaných zlepšení veřejného
prostoru pro chodce a pěší i při malém snížení počtu parkovacích stání. Opačný názor zastává 29 %
podnikatelů. U rezidentů preferovalo zlepšení veřejného prostoru před parkováním dokonce 56 %
dotázaných. V rámci procesu participace a vypořádání připomínek (včetně připomínek MČ Praha 6) došlo
k postupným úpravám, kdy se nakonec dospělo k řešení, ve kterém dochází k úbytku pouze 7 parkovacích
stání (většina v ulici Konechlumského, před Billou a u Drinopolu). Radnice s takto upraveným návrhem
souhlasila.
Redukce fungování obchodní třídy s tramvajovou tratí na otázku množství parkovacích stání je zásadním
nepochopením Bělohorské ulice. Život ulici a zdejším obchodům nedodávají zaparkovaná nebo
projíždějící auta, ale převážně místní lidé a návštěvníci, kteří přijedou tramvají. Má snad radnice a
zúčastnění živnostníci informace o tom, jaká část nakupujících k nim dojíždí autem? Jaká část živnostníků
podporuje nové stanovisko radnice? Jaká je v současném návrhu bilance parkovacích míst a proč to
začalo vadit až nyní, když už se projektuje?
Při tvorbě projektu byla na základě podnětu místních podnikatelů definována místa pro krátkodobé stání a
zásobování. Takováto opatření mají pro živnostníky reálný vliv a lze dále diskutovat o podobě nastavení
parkovacích zón a hledání kompromisu mezi zájmy živnostníků a místních, kteří zde chtějí parkovat svá
auta. Z hlediska živnostníka je zaparkované auto rezidenta bezcenné.
Jako součást rekonstrukce byla navržena i cykloopatření, která lze hodnotit jako minimalistická –
nedochází k omezení automobilové dopravy, v rámci stávajícího uličního profilu dochází k vymezení
prostoru pro cyklisty a automobily. Pro automobilovou dopravu dochází k zachování jednoho pruhu pro
jízdu a parkování u chodníku. Rozsah a vliv navržených opatření lze zhodnotit například na vizualizacích
http://www.iprpraha.cz/belohorskavizualizace. Snahy o odstranění takových cykloopatření vyvolávají
zbytečné konflikty mezi řidiči a cyklisty. Radnice se nepochopitelně brání jakémukoli vymezení prostoru,
které je prospěšné oběma skupinám. Stejná situace nastala s pojízdným cyklokoridorem na Patočkově –
radnice iniciovala jeho odstranění, ale slibovaná paralelní cyklotrasa vytvořena nebyla.
Nechápeme, proč jsou zbytečně vyvolávány konflikty. Bělohorská ulice je sdílený prostor a je
potřeba hledat kompromisní řešení. Jednostranné požadavky nikdy nevedly k úspěchu. Pokud
existují mezi živnostníky pochybnosti, měla by se obnovit pracovní skupina a podrobně řešit, co
skutečně je příčinou obav a až poté hledat vhodné řešení. Místní podnikatelé jsou pro fungování
Bělohorské nepostradatelní a jednoznačně podporujeme požadavek, aby je radnice podpořila v
průběhu rekonstrukce. A myslíme si, že by se tato podpora neměla omezit pouze na ty, kteří mají
nájem od města.
V minulém volebním období jsme v dislokační komisi navrhovali, aby MČ Praha 6 pro
Bělohorskou vytvořila koncepci pronájmu nebytových prostor, která by například definovala
vhodné typy provozoven, které by oživení Bělohorské prospěly. Tento návrh je stále aktuální.
V Praze dne 6. 3. 2019
Sdružení Tejnka, z.s
Spolek Pro Břevnov
Spolek Malovanka
Zelený Břevnov, z.s.